Råd, sikkerhed og god opførsel

God adfærd og høj sikkerhed

Det er en grundlæggende holdning at vi på vores ture, hvor vi præsenteret Klubbens farver opføre os korrekt.

Ved at åbne nedenstående link får du 10 gode råd til det adfærdskodex som klubben er garant for.

http://www.dcu-cykelmotion.dk/DCUM/plakater

Køreregler

Greb om styret:

Hold med begge hænder på styret, placer hænderne yderst på styret. Holder man midt på styrets overrør, vil et svaj fra sidemanden få katastrofale følger, med styrfletning og styrt til følge. Ved at holde udvendigt på styret gnubber man kun albuer. Med et tri-styr har man ikke den fulde kontrol over sin balance, derfor bør man ikke køre med dette styr, når man kører i en gruppe.

Nedbremsninger:

Foretages i god tid og med en rolig bevægelse. Når man ligger i klyngen foretages ingen panikopbremsninger. Får man uheld eller skal stoppe: ADVAR - træk langsomt ud af rækken og stop herefter. Slår rækken et svaj, så lad bremsen være urørt og svaj stille og roligt med. Møder du et hul i vejen, så kør lige ud. Hellere en punktering eller en bukket fælg end en bunke ryttere på vejen.

Gearskift:

Vælg i god tid din gearing, ingen skifter gear midt på en bakke; det vil medføre, at dem bagved må dreje ud eller bremse. Har du valgt for stort gear til en bakke, så stå op og træd, men husk at rejse dig op, inden du går i stå for ikke at genere dem bagved.

Overhaling:

Man overhaler altid venstre om. Gå aldrig indenom, når der køres på række. Ved en spurt vil der bliver overhalet på begge sider. Men det er ALTID den bagfrakommende, der skal vurdere om manøvren kan foretages uden risiko for de forankørende. Sker et uheld alligevel, er det altid den bagfrakommende, der har ansvaret.

Turleder:

Den valgte turleder har ret og pligt til at organisere turen samt påtale fejl overfor gruppen og den enkelte, såfremt denne udgør en risiko, eller vedkommendes kørsel medfører gener for gruppen.

Udrustning:

Alle skal i vores klub køre med hjelm . Husk altid at medbringe ekstra slanger, lappegrej og pumpe.