Trænings- og klubaftner

Klar til opstart på en klubaften

Hvad niveau skal jeg starte på?

Man kører ikke i faste grupper, men  alt efter "dagsformen" eller sin træningtilstand, stiller man sig ved et af de skilte som er placeret langs hegnet til fodboldbanen og hvor hastigheden passer dig bedst.

Bemærk - her er tale om gennemsnitshastigheder - hastigheden vil derfor altid ligge noget over de anførte gennemsnitshastigheder.

Det er vigtigt, at man ikke "over- eller undervurderer" sig selv, det skulle jo gerne blive en god tur for alle på holdet så de andre ikke skal vente på dig hvis du ikke kan holde gennemsnittet eller hvis du presser hastigheden op i gruppen, hvor du måske skulle have kørt på et højere rangeret hold.

Her køre voksne, der gerne vil ud og nyde den danske natur ved en stille og rolig cykeltur. Her trækkes op af bakkerne, der stoppes evt. ved et ishus - kort sagt, man nyder det bare.

Her køres som  D og E, men med mindre gennemsnitsfart.

Her køres som D, men med mindre gennemsnitsfart.

Her køres i roligt tempo og man holder sammen og hjælper hinanden.

Her køres samlet uden interval, dvs. et ensartet tempo

Her køres med interval. dvs. bakke- og skiltespurt og man samler op efter spurtene.

For dem der vil køre stærkt.

For dem der vil køre meget stærkt med interval.

Simple sikkerhedsmæssige køreregler

Simple køreregler når vi køre sammen i LCM

·        Der køres normalt 2 + 2 ved siden af hinanden.

·        Det kan være nødvendigt at kørere på én række på meget smalle veje, og stærkt trafikerede veje.

·        Man skal holde øje med sin makker, således at man ligger på linje.

·        Går det for stærkt forfra, råbes!  ”Slæk farten”.

·        Der køres så tæt på formandens baghjul som muligt.

·        Der råbes advarsler f.eks. bil forfra, bil bagfra, huller.

·        Husk også dette når træthed melder sig.

·        Der peges på huller i vejen til højre eller venstre.

·        Forhindringer i vejens side markeres med højre arm om på ryggen og vink med hånden.

·        Forhindring i venstre side markeres med venstre arm om på ryggen og vink med hånden.

·        Ved defekt råbes og man markerer, at man stopper, ved at række en arm i vejret.

·        Gruppen kan være for stor, eller have forskellig styrke, så er det bedst at dele i to.

·        I tilfælde af stærk sidevind, byttes plads så det er den stærkeste  der giver læ.

·        Der geares ned op ad bakke, der må ikke rykkes.

·        Der holdes igen i sving og på farlige steder.

·        Man holder sin plads, både op og ned ad bakke.

·        I stærk modvind tages korte føringer.

·        Der er den svageste, der bestemmer længden på føringerne

·        De forreste holder øje med cykelcomputeren for at holde en konstant hastighed.

·        Der råbes advarsler, f.eks. bil forfra, Bil bagfra, huller.

LMC 10 bud

MOTIONSCYKLISTENS 10 BUD

 

1.       Husk færdselsloven skal overholdes - også i L.C.M.

2.       Pas altid på udgangsfarten; 1 km./t. kan være afgørende for, om holdet kan holde sammen.

3.       Pas på ikke at køre over evne, da det går ud over reaktionsevnen.

4.       Marker igod tid om, til hvilken side der drejes og husk at række armen ud.

5.       Ha' en god holdmoral, vent på de øvrige efter sving, stop op ved defekt, dvs. de to forreste holder igen, til der er samling på gruppen.

6.       Skær aldrig svingene. Køre man to og to, skal det være forsvarligt, både på bakker og i sving - ellers en og en. Skift aldrig bane uden at orientere sig.

7.       Kør på én række før bakker med fuld optrukne linjer, især på større veje. De to forreste afgør, hvornår det er nødvendigt.

8.       Slæk tempoet på bakker - så kan alle kan køre op. Se over skulderen og hold øje med, alle er med.

9.       Hvis der tabes pumper, drikkedunke eller hvis der sker punktering, så brems aldrig voldsomt op, men brems langsomt ned.

10.   Husk altid at strække ud efter en cykeltur. Ha' evt. en tør undertrøje med til klubaften. Det er ikke rart og sundt, at sidde og fryse.

 

HUSK så til sidst -BRUG ALTID CYKELHJELM